Plan de afaceri

DESCARCA MODEL DE PLAN DE AFACERI

Ca si etapa premergatoare inceperii unei afaceri, planul de afaceri este foarte important. Acesta reprezinta un punct de plecare in procurarea de resurse financiare – atragerea de investitii sau obtinerea unui credit  cat si in intelegerea oportunitatilor afacerii dar si de constientizare a problemelor care pot sa apara pe perioada de viata a proiectului.

In urma planului de afaceri se vor trage concluzii cu privire la profitabilitatea sau neprofitabilitatea afacerii (daca ideea de afacere va functiona sau nu), acesta raspunzandu-va in timp util la intrebarea: merita sau nu?

Planificand cat mai in detaliu intreaga afacere veti putea ‘previziona’ evolutia pe termen mediu si lung si astfel puteti sa va creati scenarii individuale cat si solutii corespunzatoare fiecaruia, in viitor putand lua cu usurinta oricare din decizii. Un plan de afaceri bine pus la punct reliefeaza punctele slabe dar si cele forte ale afacerii, estimeaza sansele de succes si (poate cel mai important) permite ajustari in scenariul de derulare al afacerii pentru a se asigura reusita.

O conditie absolut necesara inceperii unei afaceri o reprezinta cunoasterea in detaliu a domeniului in care urmeaza sa se deruleze afacerea. Totodata este necesar sa se cunoasca competitorii directi, punctele slabe si cele forte in comparatie cu produsele/serviciile oferite de acestia, publicul tinta, gama de produse/servicii care urmeaza a fi vanduta, canalele de comunicare cu clientii, furnizorii (daca este cazul), resursele personale care urmeaza a fi implicate in proiect cat si modalitati de promovare.

Analizele de tip break-even sunt un alt pas important in derularea planului de afaceri, deoarece acestea dau raspunsul la marea intrebare: “Este afacerea mea fezabila?” Perioada de calcul al acestor analize este de 1 an calendaristic.
Pentru asta este necesar sa se adune urmatoarele:
-costurile fixe (ex.: facturi de utilitati, salarii, impozite, constributii sociale, diverse taxe, chirii, cheltuieli contabile etc)
-costurile variabile pe produs – cheltuielile necesare achizitiei produsului sau prestarii serviciului
-pretul mediu al produsului – stabilit in functie de costurile de productie (la care se adauga marja de profit), dar si de preturile practicate de competitor

Punctul de break-even = costurile fixe anuale / (pret mediu al produsului – costurile variabile pe produs)

Mai exact, aceasta analiza de tip break-even va va arata cate servicii/produse este necesar sa vindeti in decursul unui an pentru a acoperi toate cheltuielile.

Exemplu:
In cazul vanzarii de pixuri cu un cost variabil de 1 leu, un pret mediu al produsului de 1.5 lei, costuri fixe pe an de 1000 lei, rezulta un break-even de 2000 unitati. Pentru a atinge pragul profitabilitatii afacerea trebuie sa vanda minim 2000 de pixuri / an.

In cazul in care acest volum de vanzari este realizabil, atunci afacerea este fezabila.

In caz negativ, se pot face diferite ajustari: diminuarea valorii costurilor fixe, diminuarea costului variabil pe produs (renegocierea costurilor de procurare a produsului) dar si majorarea pretului mediu al produsului.

Inmultind marja de profit cu produsele vandute (peste pragul de break-even) genereaza valoarea profitului.

In momentul in care din planul de afaceri rezulta ca afacerea este fezabila, trebuie identificata investitia necesara inceperii activitatii. In urmatorul pas este necesar sa se realizeze o previzionare a contului de profit si pierdere, calculata pentru fiecare luna in decursul unui an; profitul/pierderea lunar se va calcula scazand din venituri cele doua tipuri de cheltuieli (fixe si variabile), si pentru obtinerea profitului net se va scadea si valoarea impozitului de 16%, dupa cum urmeaza:

Exemplu:
Venituri: 3000
Cheltuieli variabile: 2500
Cheltuieli fixe: 1000
Profit brut: -500
Profit net: -500

Pentru start-up-uri (afaceri la inceput) prognoza contului de profit/pierdere este necesar sa fie facuta pe o perioada de minim doi ani, pentru o identificare cat mai exacta a investitiei necesare, care trebuie sa acopere urmatoarele cheltuieli:

-capitalul initial de lucru – suma necesara finantarii afacerii pana ce aceasta intra pe profit
-plan de capital – suma necesara achizitionarii de tehnica de calcul, licente de operare si alte echipamente necesare derularii afacerii; in calculul acestui cost este indicat sa se adauge o marja de cheltuieli neprevazute de 10%

Previziunile de tip cash-flow sunt un urmator necesar pas pentru a stabili valoarea de capital necesara derulzarii afacerii pana in punctual cand veniturile ajung sa acopere cheltuielile. Tabelele de calcul trebuiesc efectuate lunar; in cazul incasarii veniturilor cu intarzieri atunci aceste cheltuieli vor fi deduse din luna facturarii lor si adaugate la luna incasarii.

Similare cu Plan de afaceri

Comentarii

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *